Podzimní sjezd Českou Kanadou a Vlčím dolem

26. října 2010 v 22:22 | Péťa |  po vodě

"Široko daleko vyhlášená megaakce a plavba paletou podzimních barev smíšených lesů kutnohorska. Ale romantika stranou, protože rychlé peřeje, jízky, válce, nízké lávky a zatáčky úzkého zarostlého potoka vás až do Doubravčan nenechají moc koukat po krajině" vábili mě na stránkách vodácké cestovky CK Cvok. Z vlastní zkušenosti vím, o čem je řeč.

Je to výzva oblékat se na louce pokryté jinovatkou do vlhkého neoprenu z předchozího dne, popadnout loď a se svým zadákem se vrhnout do potoka, o kterém už se nedá v těchto dnech říci, že by poklidně tekl. Ba naopak. Jakmile se otevře stavidlo Vavřineckého rybníka a první kubíky se začnou vlévat do strouhy potoka, mají vodáci o zábavu postaráno. Rozvodněná bystřina tentokrát neaktivuje záchranné jednotky, aby evaukovali chaty v povodí, ale je vodácky žádoucí. Proplétá se mezi stromy v zalesněném údolí, s řadou překvapení v podobě jízků, peřejnatých úseků, nízkých lávek a zajímavých meandrů. Z průzkumu George vyplývá že letošní ročník se pouštělo vody po oba dva dny nejvíce ze všech ročníků od roku 1982 (viz "Ahoj George, konkrétní údaj o průtoku Vavřince není znám. Mohu tě však ujistit, že vody šlo po oba dva dny nejvíc ze všech mě známých ročníků (tj. od r.1982). Vašek P., OVT Pečky.")

U modrého stanu vodácké cestovky CK Cvok těkáme zrakem po louce hemžící se stovkou vodáků, jestli neobjevíme známé tváře, které se vždy nechají zlákat Georgeovým dobrodružným vyprávěním z předchozích ročníků. K našemu překvapení nacházíme pouze George s Janou. Letošní agitaci mu překazila skupina škudibílků, která strašila nerozhodnuté vodáky zimou, nebezpečím, mrazivou koupelí. Jako by nějakému vodákovi někdy vadilo, že se cvaknul (vyjma mě samozřejmě :D) nebo že se voda trochu načeřila.

Na vodě není nával, pádla používáme především pro manévrování s lodí, vyhývání se překážkám nebo brždění za nějakou pomalejší lodí, co navíc měla problémy s udržením směru. Pro pohyb dopředu to ani nebylo třeba, jelo to samo a rychle. Někdy i rychleji než by si člověk přál. Letošní umělá kaskáda byla velkou výzvou pro každého. Dvě lodě před námi se cvakli a přihlížejícím vykouzlili škodolibé ale spokojené úsměvy na tvářích. Hlavně bacha na ten strom "převracák"... Rozjíždíme se, dostáváme se do proudu, který nás samo sebou nese přímo na strom. Nedáme se, bojujeme, vrážíme do stromu, kupodivu se nakláníme oba na správnou stranu a jsme z toho venku. Jen nás to trochu zalilo - ještě že máme samovylévací loď. Slza mi ukápla při vzpomínce na Pálavu, se kterou jsme museli obzvlášť na Vavřinci pořád stavět a vylívat.

Na loukách i v lesích podél potoka se dá zastavit na pivo, čaj nebo svařák za lidové ceny. Guláš1z polní kuchyně či pečený buřt chutnají báječně, obzvlášť vychátnáváte-li si je při pozorování vodáků, kteří neustály peřejky pod slalomem a na chvíli se ztratili pod hladinou. Honba za lodí či pádlem unášenými silným proudem zde nebyla žádnou výjimkou.

Teď už nás nečeká nic náročného, pouze záludné meandry a nekonečně dlouhé očekávání Toušické kaskády. Kterou jsme samozřejmě raději přenesli a to nejen proto, že je letos rekordní stav vody. Holt nemám v lodi Mária, který je schopen sjet kaskádu na pálavě a ještě pozadu. Profík jenom žasne. Máme čas sledovat "umělecké výtvory" na stejnou tématiku vyřezané do padlých stromů, pozorovat nechtěně zaparkované lodě mezi stromy nebo posádku, která se houpavým pohybem snaží vyprostit z mělčiny.

Letos byly lávky proklatě nízko nad vodou, čehož byl můj nos důkazem :). Nebo jsem ho spíš strkala, kam jsem neměla? Každopádně se osobně a velmi zblízka setkal s jedním z můstků, až se mi před očima zatmělo. Taková malá krvavá památka na můj třetí ročník. Do cíle jsme se dostali v krásném čase, nevykoupaní leč ošlehaní slunečními paprsky, které nám dle televizních rosniček neměly být přány.

2 lidé ohodnotili tento článek.