=Sušice, údolí Otavy, Rabí=

12. června 2008 v 8:24 | Péťa |  na kole
Cyklovýlet okolím Sušice a hradu Rabí
1. varianta: Žichovice - Rabí - Čimice - Chmelná - Sušice - Kadešice - Rozsedly - Dražovice - Žichovice (délka trasy - 28 km)
2. varianta: Žichovice - Rabí - Budětice - Lipová Lhota - Hrádek - Odolenov - Sušice a dál uvidíme

Zřícenina hradu Rabí
Ze Žichovic se vydáme po žluté přes řeku Otavu až se ocitneme před největším českým gotickým hradem - zříceninou hradu Rabí. Jádrem hradu Rabí je mohutná hranolovitá obytná i obranná věž ze 14. století. Roku 1421 byl hrad dobyt husity, Jan Žižka zde byl zraněn na svém druhém oku. V 15. století byl hrad pozdně goticky přestavěn a opevněn místy ažpět metrů silnými hradbami s dělovými baštami. Na počátku 18. století byl hrad vydrancován a přestal být obyvatelný. V podhradí vzniklo městečko, které Půta Švihovský později změnil na město, opevnil je a získal pro ně roku 1499 cenná privilegia.
Častým dotazem návštěvníků Rabí je, odkud dostal hrad své neobvyklé jméno. Podle kastelána Michala Nováka je teorií hned několik. Ta jedna snad vychází z německého raben, což znamená krkavec. Tedy Rabí by v překladu bylo něco jako Krkavčí vrch. Druhá varianta hovoří o rabířích, což byli v tehdejší mluvě zlatokopové na přilehlé řece Otavě a snad od toho se mohl odvodit název Rabí - rabovat zlato. A ta třetí varianta je opět z názvu ptáka, tentokrát vrabce, jako Vrabčí vrch. A postupným zkomolením, zkrácením toho názvu, mohlo vzniknout vrabí nebo taky Rabí.
Údolím řeky Otavy
Od Rabí se vrátíme zpět přes řeku a napojíme se na zelenou turistickou značku, která vychází z Horažďovic. Proti toku řeky Otavy po jejím pravém břehu zamíříme do Sušice. Cestou mineme kopce Křešňovec a Bubečná, oba ležící po naší levici. Jakmile se odkloníme od železniční tratě, dojedeme do Velké Chmelné. Za ní začneme stoupat na vrchol kopce Kalovy a z něj se pak již spustíme dolů z kopce do Sušice.
Sušice
Město Sušice bylo původně slovanskou osadou rýžovníků zlata při obchodní cestě do Bavor. Název města Sušice je odvozen od suchého místa mezi říčními kameny a je poprvé uváděn roku 1233. Přemysl Otakar II. začal po roce 1260 budovat nové královské město s rozlehlým obdélníkovým náměstím a soustavou pravidelných ulic.
Město v 16. století vzkvétalo zejména z výhodné polohy na Zlaté stezce vedoucí z Pasova. Ve městě je zachována část městského opevnění se třemi představěnými baštami, řadou měšťanských domů s klenutými mázhausy, původně barokní radnicí s renesančním portálem.
Další výraznou dominantou města i celého Sušicka je kopec Svatobor se dvěma věžemi - 31 metrů vysokou rozhlednou s kruhovým výhledem postavenou roku 1935 a 75 metrů vysokou televizní retranslační věží. Na úpatí byly odkryty zbytky polozapuštěné chaty ze střední doby kamenné se štípanými kamennými nástroji.
Opět údolím Otavy
Po prohlídce města se vydáme směrem k řece Otavě, kterou přejedeme a napojíme se na modrou turistickou značku, která nás povede jihovýchodním směrem k vesničce Rok. První kilometry trasy povedou po asfaltové silnici, před vesnicí Rok odbočíme ze silnice doleva na polní cestu a při okraji lesa jedeme vstříc obci Podmokly. Po naší pravé ruce mineme rybník, vzápětí najedeme na silnici, ale po několika desítkách metrů odbočíme prudce doprava a po dvou kilometrech se ocitneme v Kadešicích.
Odtud pokračujeme po silnici přes Rozsedly do Žihobců, před kterými přejedeme Žihobecký potok. Původně renesanční zámek byl později barokně přestavěn, v přilehlém parku se nachází empírová jízdárna z doby kolem roku 1800.
Ze Žihobců pokračujeme po žluté značce a po silnici dojedeme po dvou kilometrech do Dražovic. Zde se nalézají zbytky tvrze z 15. století, která byla zbořena roku 1619. Z Dražovic pokračujeme severně přes Čimice do Žichovic. V Žichovicích nalezneme zámek postavený na L-půdorysu s renesančními štíty a hranolovou hodinovou věží, který byl později barokně upravený.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.